Grūtniecība un sports — vai tas ir savienojams?

grūtniecība_un_sports

Ir skaidrs, ka grūtniecība nav slimība. Tas ir dabisks ķermeņa stāvoklis, kas neliek deviņus mēnešus gulēt gultā (ja vien to nav licis ārsts). Tomēr tas ir periods, kad sievietei ir jābūt vērīgai pret savu pašsajūtu un veselību, jo viņa ir atbildīga par mazu dzīvībiņu sevī. Tāpēc ir tikai loģiski, ka sievietes bažījas par to, vai drīkst grūtniecības laikā būt aktīvas un pat sportot. Un te ir svarīgi vairāki apstākļi, lai saprastu, kāds ir konkrētajai sievietei piemērotākais fiziskās slodzes apjoms grūtniecības laikā.

 

  • Kāds ir bijis dzīvesveids un fiziskā slodze pirms grūtniecības

 

Sievietei jāizvērtē, kāds ir bijis dzīvesveids pirms grūtniecības iestāšanās. Ja viņas ikdienā nav bijušas regulāras sportiskās aktivitātes, tad grūtniecības sākums nav tas brīdis, kad sākt nodarboties ar sportu. Runa var būt par to, ka tiek saglabātas vai ieviestas mērenas aktivitātes — pastaigas, peldēšana, vingrošana grūtniecēm utt.

Ja pirms tam bijusi profesionāla sportiskā pieredze, nopietni treniņi sporta zālē, skrieti maratoni vai darīts kaut kas cits ar augstu intensitāti, tad var būt vēlme saglabāt lielāku fizisko slodzi. Un to arī var darīt, ja ievēro piesardzību, seko savām sajūtām un regulāri konsultējas ar ārstu, kurš uzrauga grūtniecību.

 

  • Kā ārsts novērtējis grūtniecības norisi

 

Noteikti jāpārrunā ar ārstu vēlme arī grūtniecības laikā sportot. Tad ārsts varēs izvērtēt, vai tas ir droši, vai fiziskās aktivitātes neapdraud grūtniecības norisi. Ja grūtniece jau ir iekļauta riska grupā, tad ārstam varētu būt ieteikums tomēr atteikties no aktivitātēm.

Lai izvērtētu grūtniecības norisi, arī sekotu tam, vai fiziskā slodze nerada apdraudējumu grūtniecībai, ārstam būtu jāveic regulāri ultrasonogrāfijas izmeklējumi. Tieši ultrasonogrāfijas izmeklējumi ļauj precīzi noteikt, kāda ir mazuļa guļa, kāda ir placenta, kādā stāvoklī ir dzemdību ceļi, varbūt arī rētas, ja tādas ir radušās iepriekšējo grūtniecību un dzemdību laikā.

Ja ir bijis ķeizargrieziens, tad ultrasonogrāfijas izmeklējumi ir ļoti svarīgi, lai sekotu rētas stāvoklim. Pastāv riski, ka rēta var plīst. Tā notiek reti, bet piesardzība un uzraudzība ir ļoti svarīga. Tādās situācijās svarīgi izvēlēties uzticamus un kompetentus ārstus. Laba izvēle būs Vasaraudzes privātklīnika, kur strādā pēc Eiropas vadošos klīniku prakses un izmanto pašu jaunāko medicīnas aprīkojumu.

 

  • Kā grūtniece pati novērtē savu pašsajūtu

 

Un galu galā — vissvarīgāk ir tas, kā jūtas pati grūtniece. Šajā laikā viņas maņas, emocijas un sajūtas ir īpaši attīstītas. Tāpēc viņa ļoti labi sajūt savu ķermeni un arī mazuli. Var teikt, ka viņai ir nojautas par to, kā jūtas mazuli, ko vajadzētu vai nevajadzētu darīt. Un ir svarīgi šīs sajūtas neignorēt, klausīt tām, jo bieži vien tās pasaka priekšā kaut ko svarīgu, ko ārsta var secināt tikai vēlāk.

Ja ir sajūta, ka viss kārtībā, ja kustības un sportošana sniedz gan fizisku, gan emocionālu labsajūtu, tad to vajag darīt, protams, pielāgojot aktivitātes savam stāvoklim, fiziskajām spējām.

Jāizvairās no tādām aktivitātēm, kur ir liels traumatisma un kritienu risks. Futbols diez vai būs īstā nodarbe, ko izvēlēties, esot ar apaļu punci. Bet ir daudzas citas ļoti labi piemērotas sportiskās aktivitātes, kas būs laba izvēle grūtniecības laikā — peldēšana, ūdens aerobika, grūtnieču vingrošana, joga, varbūt arī pilates. Jāizvēlas tas, kas pašai patīk un ko iesaka treneris un ārsts.